Vendosni fjalën kyçe....

Zyra kundër mashtrimit e BE-së po heton kredinë 200 milionë euro për Aeroportin e Budapestit


Zyra kundër mashtrimit e BE-së OLAF po heton akuzat për “sjellje të pahijshme serioze” nga stafi në Bankën Evropiane të Investimeve për një kredi prej 200 milionë eurosh të dhënë për Aeroportin e Budapestit në vitin 2018, sipas një dokumenti të brendshëm në lidhje me hetimin e parë nga POLITICO.

Sipas dokumentit, hetuesit e OLAF pyetën ish-zëvendëspresidentin e BEI-së Vazil Hudák në Bruksel në fillim të këtij muaji si një “person i që ka lidhje” në miratimin e kredisë. Ai u pyet gjithashtu në lidhje me zgjedhjen e tij në bordin ekzekutiv të aeroportit për shqetësimet se ai nuk arriti të respektonte një periudhë të ndërmjetme për lëvizjet e punës që mund të përbënin konflikt interesi.

Marrja në pyetje e Hudák vjen pas një ankese të bërë në OLAF, të parë nga POLITICO, që pretendon se ai mund të kishte marrë “përfitime personale” nga miratimi i huasë.

Hudák – një ish-ministër sllovak i ekonomisë, i cili drejtoi divizionin e bankës për Evropën Qendrore dhe Lindore nga tetori 2016 deri në tetor 2019 dhe u transferua në bordin e Aeroportit të Budapestit në vitin 2020 – e hodhi poshtë akuzën si “mashtruese” dhe “thjesht të pavërtetë”.

Një zëdhënës i OLAF tha se organi zakonisht nuk jep komente për rastet që mund ose nuk mund të hetojë.

Ankesa argumentoi gjithashtu se zgjerimi i aeroportit – të cilin e financoi kredia – nuk ishte në përputhje me standardet mjedisore dhe sociale. Hudák tha se ai nuk ishte në dijeni të ndonjë çështjeje të pajtueshmërisë.

Sipas dokumentit, zyrtarët e OLAF-it pyetën nëse projekti ishte në përputhje të plotë me standardet sociale dhe mjedisore të EIB dhe nëse Hudák kishte “ushtruar ndikim” te stafi i bankës për të shpërfillur disa kritere gjatë procesit të vlerësimit të kredisë.

Por ai u tha zyrtarëve të OLAF se kjo do të ishte “e pamundur” duke pasur parasysh numrin e ekipeve të përfshira në marrjen e një vendimi për një hua, duke shtuar se projekti ishte duke u punuar tashmë nga stafi i EIB përpara se të fillonte si zëvendëspresident, sipas dokumentit.

“Sinqerisht, nëse do të doja, as nuk do ta dija se si do të isha në gjendje të ushtroja ndonjë ndikim”, tha deklarata e tij me shkrim për OLAF. “Duke pasur parasysh numrin e stafit të përfshirë dhe kompleksitetin e vendimmarrjes, është e pamundur. Të gjithë duhet të bien dakord për miratimin e këtij cikli të gjatë projekti.”

Mungojnë kontrollet mjedisore

Pas ankesave në mars 2020 nga dy OJQ, Friends of the Earth Hungary dhe grupi hungarez Shoqata për Transportin Ajror të Civilizuar, procedura e brendshme e ankesave të bankës vendosi që ndikimet klimatike të projektit nuk ishin vlerësuar siç duhet dhe as aeroporti nuk ishte angazhuar mjaftueshëm me komunitetin lokal.

Në një raport të datës tetor 2021, departamenti i ankesave të bankës tha se “nuk gjeti asnjë provë” se aeroporti kishte kryer qoftë edhe një kontroll paraprak nëse kërkohej një vlerësim mjedisor për pjesë të projektit ku ndërtimi kishte filluar tashmë.

Aeroporti kishte argumentuar se kjo ishte për shkak se ai kishte siguruar tashmë një “përjashtim bllok” për kujdesin e duhur mjedisor, që do të thoshte se nuk kishte nevojë për përjashtime individuale për çdo pjesë të procesit të ndërtimit.

Por departamenti i ankesave të bankës tha se nuk gjeti asnjë provë për këtë.

Çdo dokument që ishte i disponueshëm në lidhje me lejet e ndërtimit “nuk mori parasysh ndikimet e lidhura me klimën dhe ndikimet kumulative të projektit të financuar nga BEI”, thuhet në raport, edhe pse kjo kërkohet sipas ligjit të BE-së.

Raporti rekomandoi që, përpara se të vazhdojë me projektin, banka duhet t’i kërkojë aeroportit të kryejë “të paktën një kontroll” dhe të nxjerrë masa që synojnë zbutjen e rritjes së ndotjes akustike.

EIB vazhdoi të financojë projektin pa asnjërën nga këto masa.

I pyetur pse banka e investimeve të BE-së kishte vazhduar me kredinë pavarësisht mungesës së vlerësimeve mjedisore, Hudák i tha POLITICO me email se kredia ishte “përgatitur nga stafi i BEI” dhe “miratuar nga komiteti menaxhues i BEI si një organ kolektiv vendimmarrës si si dhe nga bordi i drejtorëve”.

“Derë rrotulluese”

Ajo që e bëri kaq të diskutueshme mbështetjen e vazhdueshme të EIB për projektin është njoftimi i lëvizjes së Hudák në një post në bordin ekzekutiv të Aeroportit të Budapestit në janar 2020, tre muaj pasi la punën e tij në institucionin me qendër në Luksemburg.

Kjo përkundër rregullave të brendshme të bankës, të cilat thanë se nënkryetarët duhej të merrnin 12 muaj leje përpara se të kalonin në ndonjë rol që ngrinte dyshime për një konflikt të mundshëm interesi.

Një zëdhënës i EIB tha për POLITICO se banka kishte mësuar për lëvizjen e punës nga raportet e mediave, duke shtuar se Hudák i tha bankës më 10 shkurt 2020 se emërimi i tij ishte “komunuar keq” dhe nuk ishte ende efektiv.

Pasi shqyrtoi rastin, komiteti i etikës i BEI-së nxori një vendim detyrues në prill 2020, duke vendosur që Hudák të mos merrte pozicionin në aeroport gjatë periudhës së tij të ftohjes.

Hudák u tha hetuesve të OLAF se ai ishte emëruar si anëtar bordi në janar 2020, por tha se emërimi i tij ishte në pritje të miratimit nga EIB. Ai tha se dorëzoi një letër duke dhënë dorëheqje nga bordi në prill të atij viti, pasi EIB refuzoi të autorizonte emërimin.

Si Hudák, ashtu edhe AviAlliance, pronari i Aeroportit të Budapestit, konfirmuan se ai u largua nga bordi për t’u ribashkuar sërish në nëntor 2020, pasi mbaroi pushimi i tij i ndërmjetëm.

“Unë iu bashkua zyrtarisht bordit të aeroportit të Budapestit vetëm në nëntor 2020,” tha ai për POLITICO përmes emailit. “Është e pamundur të gjesh ndonjë lidhje midis procesit të miratimit të kredisë brenda EIB dhe anëtarësimit tim në bordin e BUD. Thjesht sepse nuk kishte një lidhje të tillë.”

Xavier Sol, ish-drejtori i OJQ-së Counter Balance, një mbikëqyrës i bankës së investimeve, e kundërshtoi këtë, duke thënë: “Kishte ende ankesa të vazhdueshme për ndikimet mjedisore të projektit në mekanizmin e ankesave të BEI-së. Pra, edhe nëse kontrata e huasë ishte tashmë i nënshkruar, marrëdhënia midis EIB dhe klientit të saj sapo kishte filluar.”

Bankwatch, një rrjet i OJQ-ve mjedisore, e quajti lëvizjen e Hudák një “shembull të tmerrshëm të problemeve të “dyerve rrotulluese” në bankën e BE”.

Anna Roggenbuck, zyrtarja e politikave të Bankwatch të EIB, bëri thirrje që pjesa e mbetur e financimit për aeroportin të bllokohej nga banka derisa “të shpjegoheshin publikisht se si ky konflikt i hapur interesi ndikoi në vendimet rreth projektit të zgjerimit të aeroportit”.

EIB nuk pranoi të komentojë, por argumentoi se, si një bankë publike, “është e detyruar nga detyrimet kontraktuale”, duke shtuar: “Ne do të vazhdojmë të disbursojmë për sa kohë që kushtet e bashkangjitura në kontratat tona janë përmbushur”.